Dit tractiecontrolesysteem gebruikt dezelfde technologie als de Kawasaki-fabrieksracers die deelnamen in de MotoGP. Deze techniek regelt continu de mate van achterbandslip tijdens acceleratie, zodanig dat die acceleratie maximaal is. In het algemeen is het zo dat maximale versnelling ongeveer 20 à 30% bandslip vereist, dus dat het achterwiel 20 à 30% sneller draait dan de feitelijke rijsnelheid. S-KTRC registreert meerdere paramaters, zoals de snelheid van voor- en achterwiel, motortoerental en gasklepstand. Deze waarden worden elke 5 milliseconden gecontroleerd, waarbij het systeem kijkt hoeveel al deze parameters veranderen. De snelheid waarmee ze veranderen maakt het voor de computer mogelijk om te voorspellen hoe de motor zich in de komende ogenblikken zal gedragen.
In tegenstelling tot 1-mode KTRC, dat meteen het vermogen onderbreekt zodra bandslip wordt vastgesteld zodat de grip weer wordt hersteld, gebruikt S-KTRC minimale verminderingen van het vermogen om de optimale slip voor maximale acceleratie te behouden. Omdat het doel is om acceleratie te maximaliseren, zal dit sportsysteem bij het uitkomen van bochten power wheelies toestaan zolang er voldoende snelheid wordt vastgesteld.