Iconische Modellen

De lange historie van Kawasaki wordt gekenmerkt door vele iconische motoren:

1962

1962
B8 125
De B8-serie was de eerste reeks motorfietsen die de volledige Kawasaki-naam kreeg. De B8-serie was gebaseerd op zijn voorganger, de Meihatsu B7, die Kawasaki-blokken gebruikte, maar in eigen beheer frames en aandrijflijnen produceerde. De Kawasaki B8 mocht zich in Japan in een grote populariteit verheugen, dit vanwege de betrouwbaarheid en lage prijs. De 125 cc-tweetakt leverde 8 pk bij 8.000 toeren. Hij was ontwikkeld met de kennis die de technici hadden vergaard bij de ontwikkeling en productie van vliegtuigmotoren. Op de tankemblemen stond zelfs 'Kawasaki Aircraft'.

1971

1971
Dave Simmonds H1R500
De H1R-racer was grotendeels gebaseerd op de H1 500-straatmachine uit de vroege jaren '70. De Britse coureur Dave Simmonds behaalde er grote successen mee. Hij won onder meer in 1971 in Barcelona de eerste 500 cc-Grand Prix voor Kawasaki. De H1R was een luchtgekoelde driecilinder met ongedempte expansie-uitlaten. De machine was ontworpen en verder ontwikkeld door de fabriek en Simmonds zelf. Latere versies van de H1R werden onder meer bereden door Kork Ballington in zijn thuisland Zuid-Afrika en door Mick Grant, die in 1975 een watergekoelde versie van de machine naar de winst stuurde in de Senior Race op Isle of Man TT.

1980

1980
KR500
Hoewel de KR500 gebruik maakte van de techniek van de zeer succesvolle KR250, was hij veel meer dan een viercilinder-versie van de kleinere twin. De KR500 diende als rijdende testbank  voor engineers die hierop allerlei nieuwe ideeën, concepten en technologieën uitprobeerden. De KR500 had een aluminium monocoque frame en had zijn uiterlijk grotendeels te danken aan de testen in de windtunnels van Kawasaki's vliegtuigindustrie. De stuurinrichting en het chassis kenden afstelmogelijkheden die op een racer tot dan toe ongekend waren. Kork Ballington behaalde met de titel in het Shell 500 Championship het grootste succes voor de KR500 in Groot-Brittannië. De frametechnologie van de KR500 werd later toegepast op de ZX-12R.

1990

1990
ZZR1100
Zelfs vandaag van de dag is de ZZR1100 nog net zo'n krachtpatser als ten tijde van zijn lancering in 1990. De ZZR1100 zette nieuwe maatstaven op het gebied van vermogen en betrouwbaarheid. Voorvaderen als de Z1 zouden trots op hem zijn geweest. Ooit was het de snelste motor ter wereld, maar het draaide bij de machtige ZZR1100 niet alleen maar om snelheid. Comfort, handelbaarheid en de mogelijkheid om moeiteloos een continent te doorkruisen, maakten van de ZZR1100 de motorfiets in zijn klasse waartegen de concurrentie werd opgemeten.

2000

2000
Ninja ZX-12R
De ZX-12R profiteerde van de kennis die Kawasaki had op het gebied van de vliegtuigbouw. 'Project 320', zoals hij door de fabriek werd genoemd, werd met zijn verbijsterende vermogen Kawasaki's visitekaartje. Zijn 200 pk-sterke blok hing in een gegoten aluminium monocoque frame. De ZX-12R stond op speciaal voor hem ontwikkelde banden. Kleine 'vleugeltjes' aan de onderzijde van de stroomlijn en een speciaal gevormd voorspatbord moesten er voor zorgen dat zijn toch al lage luchtweerstand verder werd verkleind.

2010

2010
Z1000
Sterk en stijlvol: de Z1000 uit 2010 grijpt terug op invloeden uit het verleden en vertaalt ze naar het heden. De machine werd niet alleen geprezen vanwege zijn 'avant garde'-achtige styling, maar ook vanwege zijn moderne aluminium frame, zijn fantastische remmen en zijn 138 pk sterke blok. Koppel die zaken aan zijn gevoel voor show en snelheid en het is duidelijk: ook deze Z1000 heeft alles in zich om een toekomstig icoon te worden.