Moderne sportmotoren gebruiken vaak gasklephuizen met een grote doorlaat, om zo meer vermogen te genereren. Echter, bij gasklephuizen met zo’n grote diameter komt het vermogen er zeer abrupt in bij direct openen van het gas. De dubbele gaskleptechniek is ontwikkeld om deze eerste aanzet controleerbaarder te maken en tegelijkertijd voor betere prestaties te zorgen.
Bij modellen met brandstofinjectie hebben de gasklephuizen meestal maar één gasklep per cilinder. Bij modellen met een dubbele gasklep zijn er twee gaskleppen per cilinder. Naast de primaire klep, die fysiek vastzit aan het gashendel en dus volledig door de berijder bediend wordt, is er een tweede klep die door de ECU geopend en gesloten wordt, waarmee de luchtstroom perfect gereguleerd kan worden en zo voor een lineaire, natuurlijke gasrespons zorgt. Door de verbeterde luchtstroom verbetert het verbrandingsproces en wordt er meer vermogen ontwikkeld.
Net zoals alle Kawasaki motormanagementsystemen zijn ook de dubbele gaskleppen ontwikkeld met “volg de intentie van de rijder en biedt natuurlijk aanvoelende ondersteuning” als basisgedachte.